Saturday 11 May 2013

master ? PhD ? hebat sangat ker ?

salam semua ~
teruja tak dengan nukilan ni ? okeyh biasa je ~ -_-"
nukilan ni bukan sekadar tulisan bersahaja.. but most important is, untuk panduan semua.. fuyooo ! hebatnya awak cik putih nak bg advice.. yeah ! based on my degree, I should saying that is myFOOD ! but then, ble da join alam pekerjaan I should saying that I must turn back to my field !!

kenapa mesti sambung master then PhD ? masa habis dgree mst most of ur fren fren kepada fren fren akan smbung master.. betul tak ? betul tak ? klo yg lg hebat terus sambung PhD.. so, tak terkecuali la pada aku.. masa belum habis study lg aku da aim 1 course ni.. clinical course ~ medical social worker.. sbb target aku nak ngorat doktor pakar kat ospital ~ boleh pakai tak ? HAHAHA ~ but then, my mom tak bagi.. UKM la kakak, kat KL tuh *infact selango je pung* cari yg kat JOHO je la ~ UTM tuh blh wat master..

so, dengan rasa berat hati aku pun melupakan hajat aku nak ke sana.. aku pun kerja la pape ikut suke hati aku.. then dlm tak sedar, aku terjebak dlm property.. hello ! that's not my field ~ but then, aku da start kije hampir nak setahun baru la aku start bukak ruang utk smbg blaja.. gatal gak kaki aku nak sambung kat UM ! mau tak gatal, my 2nd home tuuu ~ tp ble pk balik, terpaksa korbankan tawaran UM dan pilih UTM ~ infact course yg aku amek ada kaitan ngn kerja aku skrg.. alhamdulillah, lg setahun aku da nak grad *klo mengandung pas kawen smbg lg 1 sem* ~

conclusionnye adek3 semua, tak salah nak sambung smp tinggi mana pun.. tp, make sure letakkan target dlu.. knape erk ? mengapa erk ? cam ne erk ? *JOHO* mcm aku target aku for sure la nak upgrade hidup aku.. 2nd, nak bg hadiah utk mak ayah aku.. 3rd, aku sbenarnya dan sejujurnya nak cari jalan cam ne la aku nak jd cikgu or lecturer ! sbb aku lg minat mengajar ~ ada mana3 IPTA atau IPTS nak amek aku ta ? but STRICTLY at JOHO =) tp, ikut pengalaman aku laa ~ mereka yg bekerja ni act, klo smbg utk tahap lebih tinggi adalah lebih kemas sbb boleh relatedkan isu smasa bertugas dgn task atau discussion nty.. cume klo newbie ni, u'lls kne rajin membaca utk add knowledge ~ 

one of my fwen pernah keliru nak sambung master atau tak.. then I TOLD her master ni bukan sekadar sijil, ia lebih kepada BATU LONCATAN untuk upgrade diri kita dan masa depan kita.. so, we'lls fahamkan ape yg i'lls ckp kan kan kan ? for those yg da cmplete master act, lg CANTIK klo u'lls jd kan PhD as ur coffee-mate ! baru la serasi bersama =)

okey visitor sekalian.. thanx for reading my entry.. klo ada silap mohon maaf.. yg baik dtgnya dari ALLAH, yg buruk dari diri sendiri ~ salam semua !  

No comments:

Post a Comment